Продвигаем гендерное равенство по-новому!
Гендердик теңчиликке жаңыча жетишүү!
New narratives towards a gender equal sociеty!

Үй-бүлөлүк зомбулуктан жабыркагандардын укуктарын коргоо

Үй-бүлөлүк зомбулуктан жабыркагандардын укуктарын коргоо

“Кызганчаак күйөө аялын элдин көзүнчө сабады”, “Балдар ата-энесинин сабалышынан ооруканага жаткырылды”, “Сабап сүйөт дегени”. Жаңылыктар түрмөгүңүздү сыдырып жүрүп, ушул сыяктуу баш макалаларды канчалык көп көрөсүз? Сиз тааныган үй-бүлөлүк зомбулукка кабылган адамдар барбы? Өзүң жабырлануучу болуп калсаң эмне кылуу керек?

Биринчиден, үй-бүлөлүк зомбулук деген эмне экенин түшүнүп алалы? Жөнөкөй сөз менен айтканда, бул үй-бүлөлүк зомбулук. Анын физикалык, психологиялык, экономикалык жана башка түрлөрү түрүндөгү түрлөрү бар. Үй-бүлөдөгү зомбулук үй-бүлөнүн айрым мүчөлөрү (аларга теңештирилген адамдар) тарабынан башка адамдарга карата жасалат.

Мыйзам боюнча аларга жубайлар, ата-энелер жана балдар, чоң энелер (чоң аталар) жана неберелери (неберелери), камкорчулар (көзөмөлчүлөр) жана камкордукка алынгандар, асырап алуучулар жана асырап алынгандар, асырап алган ата-энелер жана балдар, Кыргыз Республикасынын мыйзамдарында белгиленген тартипте балдарды асырап алган башка адамдар кирет. укук, мурдагы жубайлар, өгөй энелер (өгөй аталар) жана өгөй кыздар (өгөй балдар), бир туугандар (толук жана жарым кандуу), чыныгы тарбиячылар жана окуучулар.

Чыныгы жубайлык мамилелерде болгондор үй-бүлө мүчөлөрүнө теңештирилет; майыпты же жашы жете элек багуусунда турган адамды, ал эми түздөн-түз майыпты же жашы жетпегенди өзүнүн багуусунда камсыз кылган адам; жубайлардын ата-энелери; башка туугандар чогуу жашаган.

Үй-бүлөдөгү зомбулуктун себептери ар кандай болушу мүмкүн жана дайыма эле ачык-айкын боло бербейт. Бирок, зордук-зомбулуктун себеби тууралуу суроого эң кеңири тараган жооп — бул чыр-чатакка чейин жеткен уруш.

Жаңжал, зордук-зомбулук жокпу?

Үй-бүлөдөгү зомбулук менен күрөшүүнүн эффективдүү жолдорунун бири аны пайда кылуучу чыр-чатакты жоюу болуп саналат. Бул үй-бүлөдө карама-каршылыктардын болушу мүмкүн эмес жана болбошу керек дегенди билдирбейт, алар сөзсүз болот. Бирок, мүмкүн болгон үй-бүлөлүк зомбулуктун алдын алуу үчүн аларды чече билүү маанилүү. Ал үчүн чечилбеген же чечилбеген учурда, сиздин оюңузча, чыр-чатактар ​​болсо, өз убагында психолог же медиаторго кайрылуу керек.

таануу жана таануу

Душмандыктын болушу дайыма эле кийинки үй-бүлөлүк зомбулукту билдирбейт. Бирок бир чечилбеген чыр-чатактын экинчи, чоңураак конфликтин алып келиши мүмкүн экенин эстен чыгарбоо керек, ал кийинчерээк зомбулук фазасына айланышы мүмкүн. Ал эми адам үй-бүлөлүк зомбулуктун курмандыгы болуп калганда, ага каршы турууда маанилүү кадам анын анын объектиси болуп калганын таануу жана сезүү болуп саналат.

Көптөр үй-бүлөдөгү зомбулук физикалык кол салуудан келип чыгат деп жаңылышат. Тилекке каршы, иш жүзүндө анын формаларынын көп түрдүүлүгү бар.

Мыйзам үй-бүлөдөгү зомбулук деп физикалык, психологиялык, экономикалык мүнөздөгү же аларга коркунуч келтирүүчү атайылап жасалган аракеттер, ошондой эле үй-бүлө мүчөлөрүнүн биринин экинчисине жасаган көңүл кош мамилеси катары аныкталат.

Бул аныктамадан экономикалык зордук-зомбулук, ошондой эле көңүл бурбоо психологиялык түрлөрүнүн бири катары бар экени келип чыгат.

Зордук-зомбулуктун бул түрүнүн маңызын ачкан окуяларды ар бирибиз уксак керек, бирок ушуну түшүнгөн жокпуз. Мисалы, эгерде баланын атасы алимент төлөбөсө же баласын багуу боюнча өзүнүн милдеттерин аткарбаса, же соо бойго жеткен балдар карылардан жана
алсыз ата-энелер, бул экономикалык зомбулук. Ушул сыяктуу эле, мисалы, күйөөсү аялын иштөөгө мажбурлап, башка туугандарынын кызыкчылыгы үчүн кредит алып, карызын төлөп берсе, зомбулук аракеттери да мүнөздөлөт.

Мыйзамда экономикалык зомбулук – бул үй-бүлө мүчөсүнүн (ага теңештирилген адамдын) башкасын багуу милдетин атайылап аткарбоо, ошондой эле мүлктү же кирешени алуу же тескөө укугунан атайылап ажыратуу же чектөө катары так аныкталган. мыйзамды жана/же каражаттарды жана мүлктү ишенимдүү адам тарабынан ишенимдүү башкаруучуга зыян келтирип пайдалануу.

Урматсыз мамиле жөнүндө эмне айтууга болот? Бул үй-бүлө мүчөлөрүнө кам көрүү милдеттерин атайылап аткарбоо. Мисалы, алар карыган чоң ата, чоң энени карабаганда жөн эле дары-дармек беришпейт, ваннага түшүүгө жардам беришпейт жана башкалар.

Бирок зордук-зомбулуктун эң жашыруун түрү психологиялык болуп саналат, ал көңүл бурбоо, нарксыздандыруу, контролдоо, изоляциялоо, коркутуу, шантаж жана газ жарыгы (жабырлануучуну жиндилик сезими менен шыктандыруу) түрүндө чагылдырылат.

Кырдаалды баалоо

Кийинки кадам үй-бүлөлүк зомбулуктун курмандыгы тарабынан бүткүл кырдаалга реалдуу баа берүү, жабырлануучу агрессордон коргонуунун эң оптималдуу жолун тандап ала турган мүмкүнчүлүктөрдү талдоо болушу керек.

Көбүнчө үй-бүлөлүк зомбулуктун курмандыктары өздөрүнүн психо-эмоционалдык абалынан улам стресстик кырдаалда болуп, болуп жаткан окуяларга объективдүү мүнөздөмө бере алышпайт, ошондуктан өздөрүнө кандайдыр бир коркунучту көрө алышпайт же тескерисинче, бул коркунучтардын баарын көрүп, эч нерсе кыла албайт.

Мындай учурларда биринчи кезекте жакындары, жакындары, достору, жергиликтүү коомчулук жана кошуналар тартылышы керек. Сезимталдуулуктун, боорукердиктин, эмпатиянын көрүнүшү, биринчиден, адамга өзүнүн көйгөйү менен жалгыз калбаганын көрсөтөт; Экинчиден, аныктоого жардам берет

коркуп жабырлануучу жана зордук-зомбулук фактылары жөнүндө айтуу, үчүнчүдөн, бул адам анын курмандыгы болуп калганын түшүнүүгө жана таанууга жардам берет.

Бул үй-бүлөлүк зордук-зомбулук көйгөйүнө туш болгон адам биринчи кезекте жакындарынан жана жакындарынан жардам сураса болот жана керек дегенди билдирет. Акыркысы көйгөйлөрдү чечпесе да ишти туура багытка бурууга жардам берет.

Эгерде бул этапта сиз алардын жардамына ишене албасаңыз же жардам сурап кайрылгандар натыйжа бербесе, анда адистердин жардамына кайрылышыңыз керек.

Кесиптик жардам

Мыйзамга ылайык, үй-бүлөлүк зомбулуктан жапа чеккендерге көрсөтүлүүчү жардам үй-бүлөлүк зомбулуктан коргоо жана коргоо субъекттеринин укуктук, социалдык, медициналык, психологиялык жана башка түрлөрүн камтыйт.

Аларга эмне тиешелүү?

1. Кыргыз Республикасынын Өкмөтү.

2. Үй-бүлөлүк зомбулуктан коргоо жана коргоо субъекттеринин ишин координациялоо боюнча ыйгарым укуктуу мамлекеттик орган Кыргыз Республикасынын Өкмөтү тарабынан аныкталат. (Ал кагаз жүзүндө гана бар, бул тууралуу төмөндө окугула).

3. Сот.

4. Прокуратура.

5. Ички иштер органдары.

6. Коомдук өнүгүүнүн органдары.

7. Саламаттык сактоо органдары.

8. Билим берүү органдары.

9. Сот адилеттигинин органдары.

10. Балдарды коргоо боюнча ыйгарым укуктуу мамлекеттик орган.

11. Кыргыз Республикасынын Акыйкатчысы (Омбудсмени).

12. Адвокаси.

13. Жергиликтүү мамлекеттик администрациялар.

14. Жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары.

15. Аксакалдар соту.

16. Жалпыга маалымдоо каражаттары.

17. Өз компетенциясынын чегинде башка уюмдар.

Бул субъекттердин баары үй-бүлөлүк зомбулуктун алдын алуу менен алектенет. Мындай алдын алуу ар кандай маалыматтык-билим берүү кампаниялары, зомбулуксуз жана чыр-чатактарсыз жүрүм-турумду жайылтуу, үй-бүлөлүк зомбулуктун алдын алуу боюнча программаларды иштеп чыгуу жана ишке ашыруу, профилактикалык баарлашуулар, консультациялар жана башкалар түрүндө жүргүзүлөт.

кризистик борборлор

Көбүнчө үй-бүлөлүк зомбулуктан коргонуу издеп, кризистик борборлорго кайрылышат. Аларда психологдордон, дарыгерлерден жана юристтерден ар тараптуу жардам ала алышат. Бул мекемелер жабырлануучулар коопсуз жай табууга муктаж болгон учурларда да жардам беришет.

Кыргызстанда мындай кризистик борборлор он беш (картадан карагыла).

Полиция
Өмүрүнө жана ден соолугуна коркунуч жаралганда эл милицияга кайрылат. Мыйзамга ылайык, ички иштер органдары үй-бүлөлүк зомбулуктун алдын алуу менен бирге, анын алдын алуу менен да алектенет. Башкача айтканда, агрессорду кармап, кылмыш ишин козгоп, коргоо ордерин чыгарып, жаңыртып, үй-бүлөлүк зомбулукка кабылган адамды коопсуз жайга жайгаштыра алат.

Бирок иш жүзүндө милиция кызматкерлери буга дайыма эле шашыла беришпейт, жада калса, тескерисинче, «күнүмдүк тиричиликке» аралашкысы келбей, арыз жазгандарды узатууга аракет кылышат. Эскерте кетсек, Жазык-процесстик кодексине ылайык, кызматкерлер сиздин арызыңызды кабыл алып, аны каттоого жана сизге каттоо документин берүүгө милдеттүү. Эгерде кимдир бирөө мындай кылуудан баш тартса, ага Кылмыш-жаза кодексинин 357-беренесин көрсөтүңүз, анда кылмыш же жорук жөнүндө арызды же даттанууну каттоодон баш тарткандыгы же жашырганы үчүн кылмыш жоопкерчилиги каралган.

Арызда тартип бузуучуну жоопкерчиликке тартуу талабынан тышкары баш коргоо чарасын сурасаңыз болот. Ал үч күндүк мөөнөткө үй-бүлөлүк зомбулук фактысы аныкталгандан кийин 24 сааттын ичинде берилиши керек.

Бул документ үй-бүлөлүк зомбулуктан жапа чеккен адамды мамлекеттик коргоону камсыз кылат жана аны жасаган адамга кандайдыр бир таасир көрсөтүү чараларын колдонууга алып келет.

Убактылуу коргоо ордери үй-бүлөлүк зомбулук жасоого тыюу салууну, ошондой эле жабырлануучу менен түз жана кыйыр байланышта болууга тыюу салууну белгилейт. Бул документтин шарттарын аткарбоо 30 миң сомдон 60 миң сомго чейин айып салууга же 40 сааттан 60 саатка чейин коомдук жумуштарга тартууга алып келет.

Үч күндөн кийин жабырлануучунун өтүнүчү боюнча ордердин жарактуу мөөнөтү 30 күнгө чейин узартылышы мүмкүн. Бул учурда, анын абалы кеңейип, агрессор зомбулук жүрүм-турумун өзгөртүү үчүн коррекциялоочу программалардан өтүү зарылчылыгы жөнүндө маалымат берилет.

Сот

Мыйзам боюнча үй-бүлөлүк зомбулуктан жабыр тарткандар агрессорду биргелешип жашаган жеринен убактылуу чыгарууну (бир айдан алты айга чейин), жашы жете элек балдары менен мамиледе болуу жагынан анын ата-энелик укуктарын чектөөнү талап кыла аларын аз эле адамдар билишет. ошол эле мезгилдер) жана кумар оюндарына, алкоголдук ичимдиктерге же баңги заттарды колдонууга патологиялык кызыкчылыктан улам аракетке жөндөмдүүлүгү чектелген, анын үй-бүлөсүн оор материалдык абалга келтирген үй-бүлөлүк зомбулук жасаган адамды таануу.

Ал үчүн доо арыз менен сотко кайрылуу керек. Убактылуу чыгаруу же ата-энелик укуктарын чектөө жөнүндө доо арыз жоопкердин жашаган жери боюнча сотко коргоо ордери чыгарылган күндөн тартып же ал жөнүндө сот актысы мыйзамдуу күчүнө кирген күндөн тартып алты айдын ичинде берилет. аны жасаган адамга карата үй-бүлөлүк зомбулук фактысы. Ата-энелик укуктарды чектөө жөнүндө доо доогердин жашаган жери боюнча сотко берилиши мүмкүн.

.

Арыз сотко жазуу жүзүндө машинкага басылган текст менен берилет.

Анда эмнени көрсөтүү керек?

1. Арыз берилген соттун аталышы.

2. Эгерде арыз өкүл тарабынан берилсе, доогердин аты-жөнү, анын жашаган жери, ошондой эле өкүлдүн аты-жөнү жана анын дареги.

3. Соттолуучунун аты-жөнү жана анын жашаган жери.

4. Доогердин доо арызы.

5. Доогер өзүнүн талаптарын негиздеген жагдайлар жана аларды ырастоочу далилдер.

6. Эгерде ал баалоого тийиш болсо, доонун баасы.

7. Арызга тиркелген документтердин тизмеси (доо арызынын жана башка тиркемелердин көчүрмөлөрү; мамлекеттик алымдын төлөнгөндүгүн ырастоочу расмий маалымкат, коргоо ордеринин же сот актысынын көчүрмөсү, же ага карата аксакалдар сотунун чечими. үй-бүлөлүк зомбулук жасаган адам, эгерде алар арызда көрсөтүлбөсө, арыздар, паспорттун көчүрмөсү, ишеним каттын көчүрмөсү, эгерде доомат өкүл тарабынан берилсе).

Арызда ошондой эле талаш-тартышты чечүүгө тиешелүү болгон башка маалыматтар, ошондой эле доогердин өтүнүчтөрү камтылышы мүмкүн.

Доо кабыл алынып, иш соттук териштирүүгө даярдалгандан кийин доо 10 күндүн ичинде каралууга тийиш. Анын жыйынтыгы боюнча судья чечим кабыл алат, ал жарыя жарыялангандан кийин дароо күчүнө кирет.

расмий статистика

Үй-бүлөлүк зомбулук көйгөйүнүн масштабын Улуттук статистикалык комитеттин маалыматтары көрсөтсө болот. Алсак, 2017-жылы жалпысынан 7323 адам жабыркаган, анын 6966сы аялдар, 357си эркектер. 2018-жылы жабыркагандардын жалпы саны 7178 адамга азайган, анын 6562си аялдар, 616сы эркектер.

2018-жылы үй-бүлөлүк зомбулукка кабылгандардын жана кризистик борборлорго кайрылгандардын салыштырмалуу көпчүлүгүн 18-34 жаштагы (38%) жаш кыз-келиндер түзөт.

2018-жылы үй-бүлөлүк зомбулук фактылары боюнча 7178 коргоо ордери берилген, алардын көбү Чүй (1968-ж. буйрук) жана Жалал-Абад (1401 буйрук) облустарына, ошондой эле Бишкек шаарына (1352 буйрук) туура келген. Көпчүлүк учурларда (92%) үй-бүлөлүк зомбулук эркектер тарабынан, ал эми аялдар (8%) тарабынан жасалган.

ИНФОГРАФИКА

Негизги көйгөйлөр

“Үй-бүлөлүк зомбулуктан коргоо жана коргоо жөнүндө” мыйзам мурункуга салыштырмалуу көптөгөн оң өзгөрүүлөрдү камтыганына карабастан, эксперттер аны ишке ашырууда бир катар көйгөйлөрдү белгилешүүдө. “Шанс” кризистик борборунун директору Елена Ткачеванын айтымында, үй-бүлөлүк зордук-зомбулук маселесин чечүүгө дээрлик акча бөлүнгөн эмес. 2020-жылдын бюджетинде бул үчүн каражат каралган, бирок мыйзам жакында эле кабыл алынган.

Дагы бир орчундуу көйгөй катары ал үй-бүлөлүк зомбулуктан коргоо жана коргоо боюнча субъекттердин ишин координациялоо боюнча ыйгарым укуктуу органдын жоктугун белгиледи, ал Кыргыз Республикасынын Өкмөтү тарабынан аныкталышы керек.

Кризистик борборлор ассоциациясынын аткаруучу директору Толкун Түлекова да жогорудагы көйгөйлөрдүн бар экенин белгилеп, 2019-жылдын август айында үй-бүлөлүк зомбулуктан коргоо жана коргоо тартиби жөнүндө өкмөттүн токтому кабыл алынганын, ага ылайык үй-бүлөлүк зомбулуктан коргоо жана коргоо боюнча мамлекеттик органдардын өз ара аракеттенүүсү, үй-бүлөлүк зомбулуктун курмандыктарына жардам көрсөтүүнүн жол-жобосу, ​​ошондой эле үй-бүлөлүк зомбулук жасаган адамдардын зомбулук жүрүм-турумун өзгөртүү боюнча моделдик кийлигишүү программасы.

Анын айтымында, бир күн мурун Эмгек жана социалдык өнүктүрүү министрлиги үй-бүлөлүк зомбулуктан коргоо жана коргоо боюнча субъекттердин ишин координациялоо маселелери менен алектенет. Аткаруу үчүн
Бул ишке беш гана адам белунген, ал эми тармакта атайын даярдалган адистер жетишсиз. Мындан тышкары, ал мамлекеттик кризистик борборлордун жетишсиздиги көйгөйүн белгиледи.

Үй-бүлөлүк зомбулуктан ким жабыркайт (инфографика)

Үй-бүлөлүк зомбулуктан улам кризистик борборлорго кимдер кайрылат
(жаш боюнча)

Үй-бүлөлүк зомбулук фактыларынын саны жана алар боюнча көрүлгөн чаралар

Поделиться